onsdag 27 april 2011

Fler längtansvärda kommande böcker

Ett tillägg till förra längtansposten (varav många redan kommit och älskats [beklagar att jag inte tagit mig tid att faktiskt skriva om böcker jag faktiskt läst på ett tag nu ...])

Nya Terry Pratchett har ju nu fått omslagsillustration och verkar vara acceptabelt bekräftad i sin framtida existens. Snuff kommer i oktober.







En av mina favoritböcker i fjol var Tanya Huffs The Enchantment Emporium: välskriven urban fantasy - åt de Lint- snarare än Butcher-hållet - med rejäl mytologi i ryggen och egen awesomeness. Och i november kommer det en uppföljare! The Wild Ways ska tydligen ha musikmagiska kusin Charlies p.o.v. Och selkies, och en face-off med en auntie. Yay!!


Det här oroar min stackars Billy-bokhylla en aning: det kommer, lite oväntat, en femte volym i de maffiga Absolute-utgåvorna av Sandman. Den ska innehålla Endless Nights, The Dream Hunters och Sandman Midnight Theatre. Billy, ta ett djupt andetag. Kommer i november. Det är kanske då det blir dags för den stora Sandman-omläsningen?


Också lite oväntat är att det kommer en uppföljare till en av 2009 års favoritböcker, vackra och starka Santa Olivia av Jacqueline Carey. Detta kullkastar mina teorier om att de avslutande sidorna i Santa Olivia var dubbeltydiga på ett mycket bra sätt - men om resultatet blir gott är det heelt okej. Saints Astray ska komma i oktober. Jag har hört lite om handlingen, och vad jag kan säga ganska spoilerfritt är att det verkar handla om den fortsatta kampen om Santa Olivias rätt till existens.


I augusti kommer en bok jag redan har läst. Pilutta mig. The Tempering of Men av Sarah Monette och Elizabeth Bear (augusti) är uppföljaren till A Companion to Wolves: detta är bra, egen, karaktärsdriven fantasy om vikingesque krigare som bondar vargar och slåss mot troll och nästan-romare, och böckerna visar vassa tänder mot könsrollsklichéer.


Apropå könsrollsklichéer: nästa Lord John Grey-roman, Lord John and the Scottish Prisoner som jag nämnde redan i förra längtansposten, har blivit uppskjuten. Naturligtvis. Ingen bok som kommer ut 2011 kommer ut när det ursprungligen var tänkt att den skulle komma ut. Nu: november.
Men dessutom finns det med en Lord John-novell i antologin Warriors; verkar som att den kommer i vol 3 av pocketutgåvan. Och dessutom! kommer det en novell som ska heta "Lord John and the Plague of Zombies" (zombies!) i Down These Strange Streets, en cross-genre antologi med många intressanta författare.

Dessutom har jag nu fått en utmärkt ursäkt för att läsa Wolfsangel av M.D. Lachlan: författaren kommer nämligen också till Eurocon i Stockholm i sommar. Vikingesque varulvar! Och första boken i en serie som verkar ha ambitionen att följa varulvarna genom Europas historia. Bok 2 ska heta Fenrir, bara en sån sak :)
(Boken har redan kommit ut; ligger nu på mitt köksbord.)


Och även i år kommer det en ny bok av John Ajvide Lindqvist. Se Ajvides egen presentation av Tjärven här. Zombies i skärgården! Jag har insider-informationen "Ajvides roman är precis vad den påstår sig vara. Vrooom." Den kommer dock bara att släppas som e-bok och mp3-bok - så här får det bli lyssna av.


Och en längtan som ligger längre fram: Jasper Ffordes - metalitteraturens mästare - 2012-bok ska heta Dreamless eller REM. "It's a cop thriller and murder mystery, but with the Fforde spin. Expect the unexpected." Okej! One of Our Thursdays is Missing var riktigt bra, och säkerligen är det bra för honom att göra andra saker emellan hyper-meta-böckerna för att behålla sin edge.

Inga kommentarer: