onsdag 14 april 2010

Hbt-bitande vampyrer och lite bromance

Hbt-bitande vampyrer 1:
Det har ju gjorts en fånig, felcastad tv-serie på Tanya Huffs Blood-böcker om polisen Vicki Nelson och vampyren Henry Fitzroy, oäkta son till Henry VIII. I böckerna är Henry glatt bisexuell och biter både män och kvinnor, men i tv-serien är han inte bara för lång och mörkhårig och tvålfager utan också straight. Men nu ska de göra tv-serie av spinoff-serien Darkest Night, och jag tänkte: aha, har de pryda uptighta amerikanerna bättrat sig? Huvudperson i Darkest Night är nämligen Henrys off-and-on pojkvän Tony - en riktigt bra character in his own right. Men nähej. Tv-bolaget har, häpp hupp, gjort om Tony till en kvinna. Och inte ens på ett transigt sätt utan på ett tramsigt sätt, Tony who? Det är klart att det är en kvinna, hur ska vi annars få till lite u.s.t.? (Svar: titta t ex på Torchwood era mesar.) Det konstigaste är att Huff är "delighted." "Henry Fitzroy couldn't be in better hands." Jo, det kunde han, nämligen i Tonys händer. Hmpf.


Hbt-bitande vampyrer 2:
Det kommer att komma en fjärde "installment" i Elizabeth Bears New Amsterdam-svit! Hurra! (Jag gushar över Don Sebastien de Ulloa, Abby Irene Garret och Jack Priest här, här och här.) Nu gäller det bara att hoppas att man får tag på The White City innan den säljer slut. Och lista ut något sätt att få tag på de omöjliga att få tag på chapbookarna "The tricks of London" och "Almost true" ...



Hbt-bitande vampyrer 3:
Det finns nu omslag och datum (juni) för den fjärde Paris Immortal-boken! Men datumet är för den inbundna, och de här böckerna är guilty pleasure-choklad-läsning, maryjane-yaoi, (jag gushar över Trey, Michel och Gabriel här, här och här), så jag väntar definitivt på pocketen.



Lite bromance:
(fast, gälls termen om det är faktiska bröder?) Rob Thurman, författaren till böckerna om Cal och Niko (urban fantasy-serien för dig som gillar Supernatural, just saying), lets slip att Niko ska skaffa en tatuering. Jag hade fått upp hoppet om en av Usagi Yojimbo, men annars verkar det kunna bli "'massively overprotective brother from kick-ass HELL'" på latin. Vi får väl se... Under tiden väntar jag på Chimera.

2 kommentarer:

Maria sa...

Jag gillar Blood Ties! Effekter och sånt är visserligen hemskt b men jag tycker att triangeln Vicki-Henry-Mike har asbra kemi.

Och eftersom jag såg serien innan jag läste böckerna slapp jag allt "men det är ju feeel..." :)

lazy sa...

Hehe, ännu ett exempel alltså på att man ska se tv-serien/filmen innan man läser böckerna :) Allt är ju feeel i Blood Ties precis som i Dresden Files och True Blood... Undantaget verkar bli A Game of Thrones som är så perfekt castad att det nästan är löjligt.