måndag 13 juli 2009

Trois trios de la France

Lyrans tematrio den här veckan har tema Frankrike, à cause de att imorgon är Le quatorze Juillet. Det blev trois trios - vite vite vite, de la République Francaise! (ett citat, bonuspoäng till den som tar det)

Tre franska romanförfattare.

Georges Perec.
Mannen som skrev en roman helt utan bokstaven e - La Disparition / Försvinna / A Void; e-lös recension här - och därefter en långnovell där den enda vokalen är e - Les Revenentes / The Exeter Text - recension med, tyvärr, alla vokaler i här. Perec skrev också pusselromanernas pusselroman (och när du pusslat ihop pusslet du gjort av tavlan du målat, tvätta rent och börja om), Livet en bruksanvisning. Bland annat.

Albert Camus.
Jag uppskattar Främlingen, men mer på ett intellektuellt plan och när jag känner mig flinande cynisk. Det är Pesten som ligger på hyllan böcker jag älskar. Hatten av, mina herrar!!

Jean-Philippe Toussaint.
En annan tossig fransos. Skrev små kortromaner med väldigt absurda handlingar, t ex Badrummet, Monsieur, Kameran och TV. Nån sorts Beckett möter Tati, slapstick med en existentiell axelryckning. Det var många år sen, måste läsa om någon av historierna en vacker dag. Badrummet torde vara god badkarsläsning.

Delad fjärdeplats:
Boris Vian för Dagarnas skum - surrealistisk jazz-absurdism extraordinaire - Marie Darrieussecq för Suggestioner - burlesk/grotesk satir som bökar upp all skit - och Jean-Marie Gourio för Hyssj - bara romantiskt skimrande bokporr.

Tre franska poeter.

Arthur Rimbaud, Guillaume Apollinaire och Charles Baudelaire. Tre ungdomskärlekar. Det var för länge sedan jag läste dem uppmärksamt för att nu kunna säga något klokt nog, men de har altaren i mitt poesihjärta.

Tre romaner som utspelar sig i Frankrike,
skrivna av utlänningar.

A tale of two cities av Charles Dickens.
It was the best of times, it was the worst of times. En av mina favoritskildringar av Franska revolutionen; dramatisk, romantisk, melodramatisk. Inte minst älskar jag den för den här biten: It is a far, far better thing that I do, than I have ever done; it is a far, far better rest that I go to, than I have ever known. ...osv...

April i Paris av Michael Willner.
Gripande skildring av ockuperade Paris under andra världskriget - för ovanlighetens skull, ur en ung tysk soldats synvinkel.

Paris Immortal av S. Roit.
Min för närvarande värsta guilty pleasure. Nyckelord: sexiga vampyer, yaoi, Mary Sue-fanfic. Rec av bok ett, bok två, bok tre.

Mer Frankrike här, mer Paris här!

3 kommentarer:

Petter sa...

Ah, Toussaint. Och Pesten är mycket roligare än främlingen.
Hyssj kanske man skulle läsa.

Ingrid sa...

Jag tycker mycket om ditt val av franska poeter... Rimbaud funderade jag också på att ta med- han fascinerar mig mycket den mannen....

Lyrans Noblesser sa...

Intressanta val, även om jag gillar Främlingen mer än Pesten :-)