torsdag 3 september 2009

Tillbaka från stugan

Så här har jag haft det:
Jag har långt ifrån läst hela semesterhögen - vilket är helt i linje med planen "slappa tills det blir löjligt och sen lite till". Om det fortsatta slappandet (och vädret) tillåter så återkommer jag med längre texter om vad jag läst, men tills dess är detta kortversionen:

Fables - 1001 Nights of Snowfall av Bill Willingham m fl. Ett album utanför Fables ordinarie story-arc, utspelar sig när Fabletown var ungt och Snövit for som ambassadör till sultan Shahryar. Det går som det går förstås, och hon får berätta sagor för sultanen, vilket ger oss många av huvud- och bipersonernas bakgrundshistorier.

The Vampyre av John Polidori. Den kanske förste byroniske vampyren - den farlige men oemotståndligt lockande - skildrades förstås av Lord Byrons livläkare.

Två gammaldags varulvshistorier: The Werewolf av Clemence Houseman och Wolf Bride av Aino Kallas i antologin The Dedalus Book of Finnish Fantasy.

Mushishi vol 1 av Yuki Urushibara. Märklig, lågmäld, sagoaktig manga.

Tanglewreck av Jeanette Winterson. Wintersons ungdomsbok har vibbar av Pullman, Roald Dahl och Alice i Underlandet... och The Anubis Gates.

Madame Xanadu: Disenchanted av Matt Wagner & Amy Reader Hadle. En återkommande bifigur i Vertigo-serier får sin egen historia berättad: från Arthur-sagan via Kublai Khan och Jack the Ripper till New York 1940.

Bone Dance av Emma Bull var semesterns bästa roman tills jag började på Valentes In the Night Garden. Bull är en av mina favoritförfattare och har skrivit alldeles för få böcker - nu ska jag lägga vantarna på Freedom and Necessity, och sen är det liksom slut, tills hon har skrivit klart uppföljaren till Territory. *sigh*

The League of Extraordinary Gentlemen (vol 1) av Alan Moore & Kevin O'Neill var semesterns bästa graphic novel (förstås).

Y The Last Man (vol 1) av Brian Vaughan & Pia Guerra, där alla manliga däggdjur på jorden dör - utom en kille och hans halvtama apa - var också väldigt bra och jag måste snarast dyka på volym 2.

Inga kommentarer: