måndag 3 augusti 2009

Projekt Bokstavsordning efter bokens förstamening - lägesrapport 3

Nu är allting grovsorterat efter förstameningens första bokstav! (Absolute Sandman är undantaget ordningen. De är för tunga för att stå nån annanstans än i mitten.) (Hm. Men de borde förstås stå internt i samma ordning... I'll see to it.)

Nu ska jag "bara" finsortera så det blir total bokstavsordning. Ser framför mig hur jag plockar ner en bokstav i taget och sitter på golvet med ett tjugotal högar runt mig... Börjar bakifrån av utrymmesskäl.

T blev vanligaste begynnelsebokstaven på 15%, med I på andraplats med 13.6%. (Ja, jag räknade mina böcker för att kunna räkna ut procenten. Jag är allvarligt skadad, men det antog jag framgick redan?) (Jag äger minst 1137 böcker, borträknat utlånat och kvar-hos-föräldrarna. Det känns lite? Vådan av att ha lånat så mycket på biblan förr i världen.) Äger inga böcker som börjar på Q, X eller Z (nu måste jag ju hitta det) och bara två som börjar på Ä.

Frågorna från förra posten löste jag såhär: en författares texter samlade av en redaktör/av en annan författare: första texten av den samlade författaren. Antologier: där berättandet börjar. Fiktiva förord: där berättandet börjar. (Mer eller mindre.) Från verk till berättelse, för att parafrasera Barthes.

Det är verkligen jätteroligt att återupptäcka sina gamla bokvänner på det här sättet! Den huvudsakliga anledningen till att det tar lång tid är förstås att jag blir stående och läser vidare och bläddrar fram till favoritstycken...

2 kommentarer:

Sofie sa...

Vilket härligt projekt. Det är riktigt kul att följa din bokhylla.

Vixxtoria sa...

Ååååh, vilket roligt sätt att kategorisera böcker på. Det skulle vara roligt att testa, om jag tröttnade på mitt eget system med personliga associationer.

1137 böcker låter ganska lite, faktiskt. ;-)

Hoppas semestern är lååång!