söndag 2 augusti 2009

Projekt Bokstavsordning efter bokens förstamening - lägesrapport 2

Bara nio högar böcker kvar på golvet. Nu har I och D börjat växa ur sina preliminärt tilldelade sorteringshyllor, och snart gör T och H detsamma.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med antologier. Det finns ju föralldel en redaktör, så det är ju en tanke med att den första texten är först, så dess början borde gälla. Eller borde jag ta redaktörens förord?

Och böcker av texter av en författare men samlade av någon annan (Complete Shakespeare, Collected Dorothy Parker, Andersens sagor osv). Vad är början där, det är ju inte författarens eget val... Hmm...

Och jag blir mer och mer kluven till fiktiva förord; t ex "utgivarens" förord till "efterlämnade" papper osv. De är ju del av fiktionen men inte del av berättelsen. Ska samla dem i en hög och bestämma mig för en luddig princip.

Dessutom har jag upptäckt att det inte alltid är som man fått för sig att det är. "Hör på: Billy Pilgrim har lösgjorts från tiden." och "Goldondern Aniara stängs" är båda börjorna på andra kapitlet resp. sången...

Ska försöka få ihop några gissa boken-frågelekar med börjor. Men nästa post blir: meta-börjor.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag sorterar mina böcker efter (den mycket förnuftiga principen) meta-kaos, och har förmodligen uppnått L-space i min fåtölj där väskor, tröjor, garn, filmer, BÖCKER, smink och annat smått och gott trivs...
Sen har vi "måste ha nåt att läsa i badet"-kategorin som resulterar i horder av böcker på badrummet...
Du kommer drömma mardrömmar om det här va?
kram Lee

lazy sa...

Kaos ger mig inte mardrömmar! Jag övervägde det när jag funderade på vilket nya system jag skulle välja. Risken var väl att jag skulle bli besatt åt andra hållet: de böcker som står bredvid varandra får inte ha det minsta med varandra att göra! Men det skulle ju inte vara äkta kaos... Men vad jag skulle ha gjort isåfall vore iallafall att blanda in även uppslagsböcker och kokböcker och sånt som nu står på praktiska ställen... Nå, det kanske blir nästa gång :)

fia sa...

Oj, jag blir imponerad! Vilket projekt! Själv blir jag lite trött bara vid tanken på att göra något liknande, men det ska bli kul att följa utvecklingen!