onsdag 12 augusti 2009

Innan boken börjar - Motton och dedikationer (med gissningslek)

Tack för alla kommentarer på mitt vansinnesprojekt, som nu är klart. (Själva organiseringsbiten iallafall...) Jag har kommenterat de sista rätta svaren på "Gissa boken från förstameningen" E-H och I-J; ger en stund till för B-D.

Idag tänkte jag ge några exempel på guldkorn jag hittat av motton, dedikationer och annat sånt där poetiskt och filosofiskt som står på ett tomt blad innan boken börjar på riktigt. Ska jag göra det som en gissa-boken det här också? ... tja, okej! Ännu svårare, kanske. Förutom några enkla. Men å andra sidan är det rätt många! Och de är bra, oavsett om man vet vilken bok de kommer från. Dela gärna med er av era egna favoritexempel!

1.
For fathers may soar
And the children may know their names

2.
There is a curse.
They say:
May You Live In Interesting Times.

3.
"Wer spricht von siegen? Überstehn ist alles."
Rilke

4.
"Reality's never been of much use out here"
- Retired Wyoming rancher

5.
Där kaninerna är, där förblir ingenting
som det har varit

6.
Not one word of the following is true.

7.
Parrot and novel by Terry Jones.
- Douglas Adams

8.
For my parents.
Blood will out.
[Detta på en vampyrroman...]

9.
For my parents.
You know who you are.

10.
Detta är en roman
en smula i den telegrafiska schizofrena
stil som präglar berättelserna
på planeten Tralfamadore
som de flygande tefaten
kommer ifrån.
Frid.

9 kommentarer:

Petter sa...

10 är väl Slakthus 5.
Må du leva i intressanta tider vet jag inte vad det är men själva uttrycket är kinesiskt.

Johan sa...

Interesting Times måste ju vara Discworld-romanen.

Johan sa...

...och uttrycket är nog ett sånt där som är kinesiskt överallt utom i Kina. :-)

Petter sa...

Som kinamat då.
Jag tror faktiskt uttrycket förekommer i Kina. Men det är möjligt det har blivit minst lika vanligt i omvärlden. Men det föregås ju alltid av en förklaring utanför Kina.
6an är också Vonnegut: Vaggan.

Nene sa...

2:an kunde jag och 8:an och 9:an har jag läst (och skrattat åt) men minns inte var. Attans.

lazy sa...

Ja, tian är Vonnegut, men inte sexan. Men det var nära - Cat's Cradles motto är "Nothing in this book is true"... Och Interesting Times är mycket riktigt Pratchett.

lazy sa...

(Och det var nog roligt att se mig leta efter Cat's Cradle i min nyordnade bokhylla... Har inte riktigt memorerat alla börjor än.)

lazy sa...

1: Song of Solomon av Toni Morrison (i vilken det flygs en del)

3: Bernard Foys tredje rockad av Lars Gustafson

4: Close Range av Annie Proulx (även kallad Brokeback Mountain and other stories...)

5: Ljuset av Torgny Lindgren

6: The Liar av Stephen Fry

7: Starship Titanic av Terry Jones

8: Supping with Panthers av Tom Holland

9: The Gone-Away World av Nick Harkaway

10: Slakthus fem av Kurt Vonnegut

Maria sa...

*skrattar åt 9*