söndag 9 augusti 2009

Gissa böckerna utifrån förstameningarna: E-H

Den här får löpa parallellt med I-J en stund, så ger jag de facit som behövs när jag fått ordning på D...

Vilka böcker börjar så här?

1. En obestämd eftermiddag i slutet av augusti gick en pappa omkring i sin trädgård och kände sig onödig.

2. Five hours' New York jet lag and Cayce Pollard wakes in Camden Town to the dire and ever-circling wolves of disrupted circadian rhythm.

3. Först ser man bara skog. Massor med tallar och granar och lite stenar och myrstackar och gamla barr och tallkottar från förra året.
Men så ser man lite hus. Ett två tre elva tjugu stycken. Nej, det är bara sju om man räknar garaget och vedboden, och det är klart man gör.

4. Good evening London. It's nine o'clock and this is The Voice of Fate broadcasting on 275 and 285 in the medium wave...

5. Green sky at night; hacker's delight.

6. Have you ever tasted a Whitstable oyster? If you have, you will remember it.

8 kommentarer:

Maria sa...

Den första är någon Mumin-bok. Trean är bekant, men jag vet inte varifrån...

Petter sa...

1an är Pappan och havet av Tove Jansson. En Muminbok förvisso.
3. Loranga, masarin och Dartanjang. Barbro Lindgren.
4. V för Vendetta Alan Moore och David Lloyd.

Johan sa...

2an: Gibson: Pattern Recognition.

lazy sa...

Petter (och Maria) har rätt om ettan, trean och fyran, Johan har rätt om tvåan! Johan F kunde femman, men det kommenterade han på Facebook, så det halvgälls... ;)

Shirin sa...

Den sista är Tipping the Velvet av Sarah Waters.
Yes! Äntligen en jag kunde. Haha!

Nene sa...

Ahhrgh! Missade jag Tipping the Velvet?! Det är ju min favorit av Sarah Waters!

Titti sa...

Här hade vi en som jag kunde. Nummer tre är en av våra absoluta favoritböcker... Hela familjen gillar böckerna om den där knasiga familjen. :-D

lazy sa...

Alla prickade utom femman alltså! Det är The Atrocity Archives av Charles Stross - om en hacker som jobbar för ockulta MI5 och jagar Elder Ones och odöda nazister i alternativa dimensioner.