torsdag 30 juli 2009

Regnbågsböcker

Snowflakes färgtema kör på regnbågen den här veckan, symboliskt och i samband med Pride-festivalen. På SF-bokhandeln Malmös blogg gjorde vi en radda regnbågsfärgade inlägg under Pride-veckan i fjol; och här är de böcker jag lyckades hitta i mitt nuvarande bokkaos:
Ellen Kushners och Delia Shermans (de är gifta, apropå ingenting) Fall of the Kings - jag älskar iofs Richard & Alec i Swordspoint och The privilege of the sword, men Basil & Theron är fina också, och FotK är vildare, både vad gäller magi och sex. Och jag hittade den.

Poppy Z Brite har väl boy-on-boy i allt hon skriver; Drawing blood har avgjort bästa kärleksparet och Exquisite corpse är avgjort perversast (och de passade bra in i färgcirkeln).

S Roits Paris Immortal är väl i princip yaoi i vampyrromansromanform, men med mer pride än vad mycket yaoi har.

Sapfo, förstås.

Almqvists Drottningens juvelsmycke för den sköna / den sköne Tintomara. Endast två ting äro vita: oskuld och arsenik.

The PowerBook får representera avgudade Jeanette Winterson, men orange är förstås inte den enda färgen frukten.

Sarah Waters Tipping the Velvet, om Nan som i skuggan av gasljusen i music hall-London blir både oyster girl och rent boy. Tidskänsla och sensualism.

Birgitta Stenbergs Kärlek i Europa och resten av de självbiografiska romanerna var nog bland det första queera jag läste - en crash course i öppen kärlek och bohemliv.

Miévilles Iron Council är inte bara en skitbra bok utan skildrar också det komplexa förhållandet mellan Cutter och Judah. Stackars Cutter.

I Wet Moon är det alternativa vardag, åtminstone för de unga huvudpersonerna.

Erika Lopez tre störtsköna böcker om Tomato Rodriguez representeras av Hoochie Mama - det andra vita köttet. Tomato är en lesbisk löspenisdesigner som grundade motorcykelgänget Flaming Iguanas (medlemmar: en).

Jacqueline Careys Santa Olivia innehåller ännu ett underbart kärlekspar, men det vore en spoiler att säga vilka, med tanke på att ni verkligen borde läsa boken.

Diana Gabaldons spinoffer till Outlander-serien, Lord John-böckerna, skildrar trovärdigt hur det kan ha varit att vara bög - och gentleman - i en tid då det kunde straffas med döden.

Oscar Wilde och Stephen Fry kom med på grund av sig själva snarare än böckerna på bilden - vilka förstås är alldeles utmärkta böcker i sig, både Dorian och Adrian.

Bears New Amsterdam, the book that broke my heart: Sebastien <3 Jack, även om han inte erkänner det.

Mer queer here. Inte hyperlänkat allt än tyvärr.

Nej, nu ska jag sortera böcker! (Det kommer att bli mitt Delena Carthago ett tag framöver...)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Så glad jag blir av att se Dorian Grays porträtt hos så många bokbloggare. I min bekantskapskrets är jag ganska ensam om att överhuvudtaget ha läst den så folk som känner till (och tycker om) den är alltid trevligt. Jag älskade den (efter att ha varit lite fundersam i början, men det är jag nästan alltid) innerligt.

snowflake sa...

Här fanns ju flera fina tips! Melville och Gabaldon har jag läst om förut, blir allt mer sugen på dem.
och Tomato! Det var ren slump att jag fick fatt i min på en bokrea.
Lögnaren tyckte jag om, Fry är så härligt drastisk.

@rebelprincess
Konstigt folk du umgås med... :-)

snowflake sa...

Äsch, Stenberg har ju jag också. Måste köpa fler bokhyllor så jag åtminstone *ser* vilka böcker jag äger.

Ingrid sa...

Drottningens juvelsmycke- jag satt och tänkte på den också med den gåtfulla Tintomara- och Dorian Gray.... jag är precis lika förtjust i den som rebelprincess. Sarah Waters... henne måste jag nog läsa något av- börjar bli mycket intresserad. Jag ser fram emot din "nya" bokhylla med spänning!

Fia sa...

Åhå, jag hade ingen aning om att Delia och Ellen var gifta, det var häftigt! Ska definitivt läsa the Fall of the King, jag älskade The privilegie of the Sword så då borde jag ju gilla den andra...

Och nästa gång jag kommer in måste jag bara köpa Santa Olivia och New Amsterdam, oavsett hur många böcker jag har på att-läsa-listan.. jag är så förbenat nyfiken på dem!

Fia sa...

Btw, Katherine Kerrs Sagan om det magiska landet Deverry innehåller också en del regnbågsförhållanden (och är dessutom en av mina absoluta favoritserier)... tyckte bara att den vore värd att nämna.. :)