lördag 27 juni 2009

Fias fantasy- och SF-lista

Det är en dag av 100-listor. På nördbloggen: Science Fiction-bokhandeln Malmös lista på 100 böcker du borde läsa. Hos Fia följande pricka-av-lista som jag nu ger mig i kast med: (och jag återkommer med rekommendationer till dem som har fler * än +!)

Fetstila de titlar du har läst
Om du inte läst just den boken men annat av författaren - fetstila författaren
Kursivera de titlar du vill läsa
Stryk över de du inte vill läsa, eller markera med rött
* framför boken betyder att du aldrig hört talas om den
+ framför boken betyder att du äger den
x framför de du påbörjat men inte avslutat den

1. +J R R Tolkien - Sagan om ringen
2. David Eddings - Sagan om Belgarion
3. David Eddings - Sagan om Mallorea
4. +Douglas Adams - Liftarens guide till galaxen
5. xRobert Jordan - Sagan om drakens återkomst (läst första boken, The Eye of the World)
6. Katharine Kerr - Sagan om det magiska landet Deverry
7. +Philip Pullman - Den mörka materian (rec: bok ett - två - tre)
8. +Neil Gaiman - American gods
9. Audrey Niffenegger - Tidsresenärens hustru
10. Stephenie Meyer - Twilight
11. +Charlaine Harris - Serien om Sookie Stackhouse
12. China Mieville - Un Lun Dun
13. +C.S Lewis - Narnia-böckerna
14. +Ellen Kushner - The Privilege of the Sword (rec)
15. xJohanne Hildebrandt - Sagan om Valhalla (läst första boken, Freja)
16. Jean M Auel - Grottbjörnens folk
17. H.G Wells - The invisible man
18. + J.K Rowling - Harry Potter-serien
19. Naomi Novik - Temeraire-serien
20. Robin Hobb - Fjärrskådar-serien
21. Margit Sandemo - Sagan om Isfolket
22. Terry Brooks - Shannaras ättlingar
23. Tad Williams - Minne, sorg och törne
24. Ursula LeGuin - Övärlden
25. Neil Gaiman - Neverwhere
26. George R R Martin - A Song of Ice and Fire
27. Steven Erikson - The Malazan Book of the Fallen
28. Diana Gabaldon - Främlingen
29. +Bram Stoker - Dracula
30. +Richard Morgan - Altered Carbon (rec)
31. William Gibson - Neuromancer
32. Scott Lynch - Gentlemannarövarna-serien
33. +Susanna Clarke - Jonathan Strange and Mr Norrell (rec)
34. +John Ajvide LindqvistLåt den rätte komma in
35. Patricia A McKillip - Ombria in Shadow
36. Christoffer Paolini - Eragon
37. Raymond E Feist - Imperiets dotter
38. Julie Bertagna - Exodus
39. Roger Zelazny - Enhörningens tecken
40. Mårten Sandén - Den femte systern
41. + Terry Pratchett & Neil Gaiman - Goda Omen (rec)
42. +Michael Ende - Den oändliga historien
43. + Patricia Briggs - Moon called
44. Julia Sandström - På ödets vingar
45. Cory Doctorow - Little Brother
46. +Isaac Asimov - Stiftelsetrilogin (läst första hittills)
47. Joe Abercrombie - The blade itself
48. +Poppy Z Brite - Lost Souls (rec)
49. Alan Campbell - Deepgate Codex
50. +Jasper Fforde - Thursday Next (rec första boken)
51. Jonathan Maberry - Patient Zero: A Joe Ledger Novel
52. K.J. Parker - The Fencer Trilogy
53. SM Peters - Whitechapel Gods
54. Elizabeth Moon - Sagan om Paksenarrion
55. Stephen King - Pestens tid
56. +Jim Butcher - The Dresden Files
57. Nicklas Krog - Triologin om frihetskriget
58. Dan Simmons - The Terror
59. +Ann VanderMeer och Jeff VanderMeer - Fast ships, black sails (håller på med - det är en novellantologi)
60. +Michael Chabon - The Yiddish Policemen's Union (rec)
61. Jonathan Barnes - Somnambulist
62. xLaurell K Hamilton - Anita Blake, vampire hunter-serien (läst nån av de tidiga...)
63. Saga Borg - Jarastavens vandring
64. Mary Gentle - Grunts
65. David Gemmel - Legender från Drenai
66. +Ray Bradbury - Fahrenheit 451 (rec)
67. Anthony Burgess - A Clockwork Orange
68. +Lewis Carroll - Alice i Underlandet
69. +Philip K Dick - Do androids dream of electric sheep?
70. William Golding - Flugornas Herre
71. Frank L Herbert - Dune
72. PD James - Children of men
73. Stephen King - The Shining
74. +Richard Matheson - I Am Legend
75. Cormac McCarthy - The Road
76 . +Terry Pratchett - Discworld-serien
77. Ann Radcliffe - The Mysteries of Udolpho
78. Jose Saramago - Blindhet
79. +Mary Shelley - Frankenstein
80. Robert Louis Stevenson - The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde
81. HG Wells - Tidsmaskinen
82.+ TH White -The sword in the stone (rec)
83. John Wyndham - Day of the Triffids
84. +Cornelia Funke - Bläckhjärta (rec)
85. +J.M. Barrie - Peter Pan (rec)
86. +Charles de Lint - Onion girl (kärnfull rec)
87. +Emma Bull - War for the oaks (rec)
88. Paul Auster - I de sista tingens land
89. JG Ballard - The Drowned World
90. Margaret Atwood - Den blinde mördaren
91. Arthur C Clarke - 2001: A space odyssey
92. Douglas Coupland - Girlfriend in a coma
93. +Franz Kafka - Processen
94. Stanislaw Lem - Solaris
95. Doris Lessing - The Memoirs of a survivor
96. Walter M Miller Jr - Canticle for Leibowitz
97. Haruki Murakami - Fågeln som vrider upp världen
98. +George Orwell - 1984
99. Christopher Priest - The Prestige
100. +Alastair Reynolds - Revelation space (rec)

5 kommentarer:

Fia sa...

Oj, du vill inte läsa Eddings! Det var det som jag började med då jag började läsa fantasy när jag var ung, visserligen inte världens bästa böcker men snacka om nostalgivärde för mig.. =) Hur kommer det sig att du inte vill läsa dem?

Fia sa...

Haha, "när jag var ung.." när jag var yngre ska det vara. =)

lazy sa...

Jag har läst Belgarath Besvärjaren-böckerna och förstått att Belgariaden vore att läsa samma story igen, och sen igen... Någon borde definitivt ha satt Belgariad och Malloreon i mina händer när jag var i slukaråldern. Nu när jag är gammal har jag mer ont om tid och vill ha mer tuggmotstånd.

Fia sa...

Det är Belgariaden och Malloriaden som har i princip samma story, lite andra karaktärer, litet andra förvecklingar, men när jag läste den så var jag 13 år och reflekterade inte över sånt. Tyckte de var ryyysligt bra, men så här i efterhand förstår jag att det bara var jag som var obildad. =) Sen när jag läste Besvärjarböckerna flera år senare så tyckte jag ju de var jättebra eftersom de kompletterade de två serierna och man äntligen fick reda på vad Belgarath och Polgara sysslat med under sina x antal tusen levnadsår. Men det hade nog varit tröttsamt att läsa serierna och besvärjarböckerna direkt på varandra, det blir verkligen kaka på kaka även om besvärjarböckerna handlar om tiden före Belgariaden och Malloriaden föddes. Och man uppskattar nog dem mer om man läst dem i ung ålder för de är vällldigt basic, och så snabblästa att en serie känns som en bok. Så det är verkligen synd att ingen satte dem i dina händer då du var litet yngre.

Arina sa...

En till som har samma röda titlar som jag, nästan. Jag kom på att Feist skulle ha varit röd hos mig också.