torsdag 23 april 2009

Bok som film

Fick frågan vilken svensk bok jag skulle vilja se som film. Och där det först tog stopp var: när läste jag en svensk bok sist? Människohamn, men den ska ju redan bli film (yay!) ... Och Pölsan är ett utmärkt förslag - fast jag skulle nog inte vilja se själva pölsatillverkningen. Men den, och Dorés bibel och Norrlands Akvavit, skulle ju ha hur vackra scenerier som helst, och underbar dialog att bara lyssna på.

Dokument rörande spelaren Rubashov är en tanke iofs, likaså Drömmaren och sorgen och Drottningens juvelsmycke (apropå scenerier - Tjolöholm/Skottland, Dramaten/Kolmården...)
Funderade även på Skuggorna i spegeln - som en motvikt mot the sparkly vampires *ryyyys* - men det kändes nästan för topical?
Broman kom på förslaget att filma Dvärgen med en CGI-krympt Ernst-Hugo Järegård som dvärgen! Det skulle jag vilja se :D

En annan variant är att göra som i fallet Till vildingarnas land: ta en egentligen väldigt kort text och göra en långfilm. Gittan och gråvargarna! Eller Stagnelius Näcken, eller Frödings Strövtåg i hembygden?

Sedan är det ju mycket som redan har blivit film, Gösta Berlings saga till exempel, och alla Astrid Lindgren-filmerna/tv-serierna. Och Västanå teaters Nils Holgerson måste vara den bästa adaptionen som går att få av den boken.

Men till slut är det två jag väljer mellan:

Lars Jakobsons I den röda damens slott. Alternativhistorisk sf med miljöer som växlar från 50-tal och Dalarna till arkeologiska utforskningar av Mars. Och soundtracket - Eve of Destruction, Dylans Rolling Thunder Revue, och självklart Life on Mars?...




Peter Bergtings Portent: De dödas rike. Som live action-film, alltså. Snacka om miljöer! Jag tänker mig en amerikansk budget, ett europeiskt manus och en japansk estetik. Skulle bli så läckert.



Fler förslag?

Inga kommentarer: