torsdag 22 januari 2009

Bokenkät

Bokhora kör en bokenkät, och sucker som man är för quizes och annat en-blogg-är-till-för-att-synas-jox är det klart att man hakar på!

1. Vilka författare köper du alltid i inbundet (dvs, snabbt efter boken kommit ut)?

Thomas Pynchon (han och jag nådde den fasen av vårt förhållande mellan pocketen på Mason & Dixon och den underbart vackra inbundna Against the day).

Carl-Johan Vallgrens Kunzelmann & Kunzelmann hoppas jag införskaffa imorgon fredag.

Jim Butcher promoverades till inbundet sedan jag fick ett defekt-ex på Small favor - jag kan ju inte förväntas vänta två år på Turn coat!

Skulle väl säga Neil Gaiman också men dekonstruerar mig själv med att jag köpte storpocketen som kom samtidigt som den inbundna av The graveyard book... Å andra sidan har jag alla fyra Absolute Sandman :)

Nästa Jasper Fforde, Shades of grey, tar jag nog så fort den kommer också.

2. Vilka författare har du flest böcker av i bokhyllan?

Yay, räkna böcker! *hrm*
16½ Terry Pratchett + 2 ljudböcker i datorn (men jag har några utlånade oxå).
16 Selma Lagerlöf. 13½ Neil Gaiman. 12 delar Deathnote, 11 delar Fables, 11 Douglas Adams, 10 Jim Butcher, 10 Tove Jansson, 10 Ulf Lundell.
Om jag skulle börja räkna diktsamlingar-men-inkluderade-i-Samlade-Dikter skulle det här ta mycket mer tid.

3. Vilken var den senaste boken någon tipsade dig om, och vad tyckte du om tipset? Var blev du tipsad, om det var en blogg?

Får ju tips varje minut på jobbet - det är gåvan och straffet... Senaste var kanske, hm, Lyonesse? Låter lovande: en fantasyklassiker som är så välskriven att man kan sätta den i händerna även på fantasy-frowners och se dem tindra.

4. Vilken var den senaste boken du gav bort? Mottagande?

Har fortfarande en massa böcker att ge bort i julklapp, men blev ju bestulen på julen av influensagrinchen... Innan dess... Senast var kanske att i folkbildningssyfte ge Låt den rätte komma in till morsan och vinna över ännu en lärjunge till Ajvidismen.

5. Har du några biblioteksreservationer just nu?

Nope - verkar tyvärr ha gett biblioteket kalla handen sedan jag fick min egen bokhandel. Men där har jag bokat Love in vein samt har förhandsbeställningar på Turn coat / Jim Butcher, Pride and prejudice and zombies / Jane Austen och Seth Grahame-Smith, samt Deathwish /Rob Thurman.

Inga kommentarer: