måndag 7 februari 2011

Ny ordning i hyllorna igen.

Jag har googlat runt lite på huruvida det är någon som har kommit på fler exempel på vansinniga kreativa sätt att organisera sina bokhyllor - jag har hittat och hittat på många men söker ständigt nya. Men de dominerande sätten verkar vara strikt bokstavsordning eller kaos, och få undantag. Några har genre-indelat och så också. (Jag hittade iofs någon som föreslog att de författare som skulle trivas ihop på en middagsbjudning skulle stå tillsammans. Fint.) Och sen finns då färgordning, om vilket det råder väldigt delade meningar. Jag försökte mig på det själv och blev missnöjd, framför allt pga att det blev alldeles för symmetriskt.

Men när jag nu kom på att jag skulle organisera om hyllorna igen så blir det just färgordning - men inte den vanliga sorten. Jag kallar det: konceptuell färgordning. Första grovsorteringen: titlar, författarnamn och huvudpersonnamn med färger i. (Titel före författare: White Cat av Holly Black på vitt.) Sedan titlar med ord som har tydliga färgassociationer - stål och järn och silver och så kommer att få stå ihop. Eller sånt som inte har färger: Doktor Glas och Det osynliga barnet m fl osynlighetstitlar i samma familj t ex.

Sen kommer det att bli lite konstigare. Bl a har jag tänkt ha Oryx & Crakegrönt, eftersom Crakers har gröna ögon. De flesta böcker om hav och blues hamnar på blått. Funderar på att ställa allt noir på svart (förutom t ex Red Harvest som hamnar på rött) men då är frågan om mörk urban fantasy ska in där eller om det mest ska vara Hammett och Chandler. Osv. När allt sånt är uttömt kör jag kanske på vilken färg de har på ryggen.

2 kommentarer:

Nene sa...

Om du kör fast med en bok så kan du ju alltid fråga folk vad de har för färgassociationer till den. Ibland minns folk saker man har glömt. (ögonfärg, klädfärg, politisk färg?).

Applåderar för övrigt färgvalet i konceptuell färgordning - Skåne och Gryffindor!

lazy sa...

Det lär nog bli en sån frågelista såsmåningom :)
Politisk färg har jag med redan också, en bok där italienska kommunister spelar flera viktiga roller hamnar på rött!