måndag 17 maj 2010

Omorganisering av bokhyllorna ... pågår.

Efter många om och men bestämde jag mig för att pröva ordningen "Författarordning: först efter antalet böcker jag har av författaren, och inom varje antal klassisk bokstavsordning*" (*med några få modifikationer). Så jag började med att sortera ut de som jag visste att jag hade många av (klicka för att få upp bilderna och läsa titlar och så):
Sedan började jag sortera ut resten:
Katten var mycket missnöjd:
Men förlät mycket när hon gjorde filten (som jag lagt ut för att jag har hårda trägolv) till ett av sina hem:
Och tja, så här blev det när det blev klart - och nu är det jag som är missnöjd:
Det blev ju alldeles för symmetriskt!! (Skulle kanske ha seen that coming ...) De översta hyllorna, med 1-2 böcker per författare, är helt okej, men sedan blev det rader av raka rader! Hu. Särskilt i de nedersta hyllorna:
Så nu ska jag göra om igen ... Jag har fastnat för det här intressanta förslaget:
Prova det kinesiska systemet - efter antal streck i första ordet i titeln.

För ord med lika många streck finns också en ordning, beroende på hur det streck som dras först ser ut. Detta är ett förslag: Ord vars första streck är horisontellt kmmer först, därefter ord vars första streck är vertikalt. Därefter kommer ord vars första streck dras snett uppifrån och ned, därefter krokiga streck. Skall man tillämpa det kinesiska systemet kommer ord vars första streck är en liten prick allra först, så om man vill kan Å, Ä, Ö komma först.
Jag gillar det. Det är förryckt och logiskt. Dags för omorganisering nummer ... nånting.

Edit: Latinska alfabetet ställer till det. Det är till exempel olika många streck i "THE" och i "The". Jag prövar en dumma-västerlänning-version istället: Antalet ord i första ordet, underordnat på antalet ord i andra ordet osv. Vi får se hur det går...

2 kommentarer:

Urrk sa...

Stackars kisse, hi, hi!

Snöfrid sa...

Hoppas du lyckas hitta en ordning som passar dig i smaken ^^

Själv kör jag efter fantasy/skönlitteratur/skräck/recept/studielitteratur och underordnat efter författares efternamn (med undantag för recept o studielitt., de står huller om buller). Alla mina riktigt långa serier är i pocket så jag har inte såå många symmetriska rader... dock har jag väldiga problem att hitta vart jag ställt vissa böcker ibland :P tappar bort de!