lördag 18 juli 2009

Den allestädes närvarande Byron

Det börjar verka som att jag inte kan läsa en bok utan att Lord Byron dyker upp på ett eller annat sätt. Dels söker jag ju upp honom avsiktligt, förstås. Men sen har han också vanan att dyka upp när jag inte väntar mig honom. T ex hos Tanya Huff, och nu, ännu mer oväntat, i Palimpsest.

Palimpsest är uppdelad i ett antal böcker; i varje bok får man följa de fyra huvudpersonerna i två kapitel var, ett kapitel i vår värld och ett kapitel i drömstaden Palimpsest. Bok Ett heter Incipit Liber de Naturis Bestiarum (Here begins the book of the nature of the beasts, inledningen till ett medeltida bestiarum), Bok Två heter The Gate of Horn - och Bok Tre heter The Princess of Parallelograms, vilket är öknamnet Byron använde om sin hustru, matematikern Anne Isabella.

Jag har inte kommit så långt i Bok Tre än, inte längre än till den tågburna odlingen av levande kanji-tecken, så jag vet inte vad titeln ska komma att ha för innebörd... men det ska bli spännande att få veta.

Inga kommentarer: