tisdag 22 april 2008

On Earth as Vampyre sent

Utan minsta föraning bar jag hem Blood bank, den märkligt betitlade novellsamlingen innehållande diverse äventyr med huvudpersonerna från Tanya Huffs Blood-böcker, som nyligen blivit himlaskriande fel-castad tv-serie.

Täckte den vidriga omslagsbilden med klisterlappar och dök direkt på den första novellen om en av mina favoritvampyrer: Henry Fitzroy, bastard son of Henry VIII, once duke of Richmond and Somerset, Earl of Nottingham, and Lord President of the Council of the North. (För övrigt ser han snarare ut såhär än såhär. Mutter mutter.)

Denna första novell om Henry (och det är nog i ärlighetens namn bara de med honom i jag kommer att läsa) utspelar sig i London i början av 1800-talet. Och vem dyker då upp? Vem, I ask you, dyker bloody upp i en fantasyvampyrromans i det brittiska imperiet i början av 1800-talet?? George Gordon, sixth Lord Byron, that's who.

Jag älskar min mad, bad lord. Men om jag någonsin skriver något tidsresigt eller alternativhistoriskt eller ens historiskt som nuddar vid England mellan 1788 och 1824 så ska mina stackars karaktärer fanimig träffa John Keats och aldrig se röken av that other guy.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Felcastad, alltså? Jag har sett tv-serien, men inte läst böckerna. ;)

lazy sa...

Inte lika heltäckande felcastad som The Dresden Files iofs ;) men Henry i tv-serien stämmer inte alls överens med hur han ser ut i mitt huvud...