söndag 3 maj 2009

Bläckhjärta - the movie!

Äntligen har jag fått se Bläckhjärta! Jag skulle för all del gärna ha sett den på bio, men tydligen kan man inte få allt. Men nu äger jag den (ärligen rentav) så nu kan jag se den många gånger. Och det kommer jag att göra! För det här är en film i samma genre som Sagan om Ringen och Harry Potter. Och då menar jag inte fantasy-filmer: jag menar filmer som är gjorda för dem som har läst boken/böckerna, och vill se det de läst om i "verkligheten".

Som sådan film funkar den utmärkt! I mitt huvud hade iofs Mo skägg, men Brendan Fraser kan få vara Mo ändå. Och jag älskar förbehållslöst Paul Bettany som Sotfinger, vilket ju ändå är det viktigaste. He's not bad, he's just written that way.

Det är klart att filmen inte "gör boken rättvisa" helt och hållet, men hur skulle den kunna göra det? Boken är ju en bok. Men jag gillar hur de har löst en del saker, till exempel att böckerna viskar till Mo och Meggie. Snyggt. Däremot, "låten" som kommer till sluttexterna? Bleeecchh. Jag kommer att få lära mig exakt var jag ska trycka på Stopp för att slippa höra en enda ton av det Disney-MTV-dravlet.

Så nu hoppas jag verkligen att de gör film av Bläckmagi också. För ännu hellre än jag ville se Elinors bibliotek och Bastas by och Skuggan, så längtar jag lika mycket som Sotfinger efter att få se Bläckvärlden. Väglösa Skogen med älvorna, Svarte prinsens gycklarsällskap, Nattborgen och Ombra. Gimme!

2 kommentarer:

Gothique sa...

Så den är alltså värd att se? Jag blev lite orolig när jag såg trailerna. Tyckte att de verkade ha tagit sig rätt stora friheter med tolkningen av boken.

lazy sa...

Ja, jag tycker att den funkar och är väldigt njutbar att se. De har ändrat en del av handlingen, det är sant, men inget avgörande, och det var väl mest för att filmen inte skulle bli för lång. Och som sagt, det funkar. Åtminstone när det var några år sedan man läste boken...