onsdag 4 mars 2009

The revenge of Mina bokhyllor

uppmuntran från Maria på Arianrhod lade jag för ett tag sedan upp bilder på mina bokhyllor. Nu är det dags för den spännande uppföljaren, för jag har varit på Ikea jag! Har inte egentligen varit förtjust i Expedit tidigare, men här passar den som... som bokhyllan i biblioteket. Dels behövde jag väl egentligen en björk bland mina bokar och min ek. Och dels är den ju dubbelsidig!

Detta är numera utsikten från min läsfåtölj:
På de två översta hyllplanen breder min "short" list ut sig - tidigare en oöversiktlig att-läsa-hög, nu en översiktlig och pockande parad av olästa böcker. Resten är fackböcker - se nedan.

Så här ser det ut från rummet, med riddarpingvinen från Malta tronande överst i björken:
Tack vare alla nya fina hyllmetrarna (4,40 meter för att vara exakt) blev det ju utrymme för omorganisering av böcker! Yay! Gjorde en liten bibliotekarieglädjedans och gav mig på äventyret.

Alla fackböcker, varav många tidigare trängdes i Billykomplexet, står nu ganska korrekt klassificerade och samordnade i Expediten och i Billyn bredvid sekretären.

Och när jag höll på där och flyttade böcker och plockade böcker så slog det mig att va fan, jag sorterar ut alla novellsamlingarna (och blandade samlingarna) från romanerna också! [Infoga boksorterings-tihi här.] (Tanken bakom är att då och då slå sig ner i fåtöljen med en slumpvis vald novellsamling och läsa en slumpvis vald novell. Får se hur det går med det).

Så nu ser plötsligen närmast luftiga Billykomplexet ut såhär - med novell-osv-samlingarna ordnade i färgordning (!) på de två näst översta hyllplanen i vänstraste bok-hyllan (översta vänstra = folianter):
Vitrinen som nu står till höger där stod förr i världen där björken står nu. Till vardags står det två klöspålar framför böckerna också...

Silver- och guldstjärnor till Nathleeng för möbleringsidén!! Och Lindorm, not to fret, din plan lär bli verklighet den också om några hyllmeter. Ser fram mot det :)


P. S. 1: Bilderna blev rätt suddiga - om någon sitter och kisar och tycker "jag känner igen den där boken, vad tusan är det?!" så är det bara att skicka en kommentar...

P. S. 2: Projektet gav mig också en massa poäng från mitt extraknäck - jag jobbar nämligen på ackord för Confuse-A-Cat, Ltd. Min lilla luddiga grå kan inte komma över vitrinens nya orientering och kastar upprepade misstänksamma blickar på den. Till skillnad, tydligen, från Elizabeth Bears katt...

1 kommentar:

Urrk sa...

Ha, ha, jag har identifierat en bok som jag också har "The best of the best". Skall se om jag kan hitta fler, hmm, var la jag nu förstoringsglaset?