måndag 1 november 2010

15 författare som alltid är med dig

En lista som dök upp på fejsboken. "Don't take too long to think about this. List fifteen authors (poets included) who've influenced you and who will always stick with you. List the first fifteen you can recall in no more than fifteen minutes."

Det började lätt, men de sista fem platserna eller så var det många som var med och tävlade om. Valde mellan husgudar som varit med länge och sådana som dykt upp på senare år och nu står mig mycket närmre, till exempel. Och det känns som att jag glömt någon uppenbar, så jag lämnar sista raden tom för henne/honom.

John Keats
George Gordon, Lord Byron
Selma Lagerlöf
Neil Gaiman
Karin Boye
Douglas Adams
Tove Jansson
William Shakespeare
Susanna Clarke
Gunnar Ekelöf
Elizabeth Bear
Holly Black
Gustaf Fröding
Maj Samzelius
*
*sparar den 15:e platsen till författaren jag glömt ...

Vilka är era femton?

(Fler författare som var med i pusslandet och skulle stått med om listan var längre: Tage Danielsson, Poppy Z Brite, James Joyce, Hermann Hesse, Ebbe Schön, Edith Södergran, Michael Ende, Emma Bull, Charles de Lint, Jeanette Winterson, Kate Atkinson, Dorothy Parker ...)

3 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Det här är spännande tycker jag. 15 författare är mycket mer rimligt än en. Eller 3-4 stycken för den delen.

Nu har jag redan gjort nån slags enkät eller vad det är idag, så jag hoppar inte på den här just nu, men jag får se senare i veckan.

Gillar att du har med hemskt mycket poeter, förresten. (Det hade garanterat inte jag haft.)

Ingrid sa...

Jag ska ta mig en funderare- (och försöka att ändå vara spontan :-) Intressant och roligt!

Ellen dellen sa...

Hm. svårt det där. Jag kanske inte lyckas med en lista på 15 författare men dessa dyker upp i mitt huvud just nu (och du får ursäkta min fula lista, men jag visste inte riktigt hur jag skulle strukturera den):

Jeanette Winterson - hennes meningar är så vackra.
Neil Gaiman - vad han än skriver så är det alltid fantastiskt
Charles de Lint - hans böcker lyckas alltid göra mig lycklig
Maria Gripe - för hon skriver vackrare än någon annan
Haruki Murakami - att läsa hans böcker är som att hamna i ett helt nytt fantastiskt universum där allt är magiskt
Karin Boye - Älskat henne sen jag var fjorton
Susanna Clarke - behövs förklaring?
Guy Gavriel Kay - han skriver dramatiskt på helt rätt sätt för mig
Michael Moorcock - För att allt började med en bok i min pappas bokhylla, böcker som han läst på 70 talet.