söndag 10 januari 2010

OT: Vargjakten

Regering och riksdag har ju kommit fram till att 230-240 vargar är en på tok för stor population för ett land på 450 000 km2 och 9 miljoner invånare. (Tjugo länder har större vargpopulation per kvadratkilometer än Sverige, och vargen är klassificerad som Akut hotad i Sverige detta Den biologiska mångfaldens år 2010.)

Alltså gav Naturvårdsverket (vårds!!!) jaktlicens till 12 000 jägare som längtat i 45 år på att kunna säga "Jag har minsann skjutit en varg jag, mitt ... gevär (eufemism) är mycket större än ditt." Och eftersom de började spåra flera veckor innan jakten började (och på grund av ovan nämnda längtan; det var ju först till kvarn som gällde) så fyllde de flesta länen sin kvot på några timmar. Gävleborg låg lite efter men det var för att de skulle slå till med konststycket att skjuta (antagligen) flockens alfapar - så att det nu (antagligen) finns en föräldralös valpkull, som inte kommer att lära sig att jaga, och som alltså kommer att ge sig på tamdjur (om de inte svälter ihjäl först) - så då får jägarstammen en ursäkt att döda dem också. Smart.
Edit 12 januari: Statens Veterinärmedicinska anstalt har obducerat 20 av de 27 vargarna. Ingen av dem hade inavelsskador. Ännu fler planeringspoäng till jägarna.

Skriv på Svenska Rovdjursföreningens upprop: Nej till licensjakt på varg! Hos Låt vargen leva finns även ett förslag på protestbrev och en lista på adresser man kan skicka det till. (De enda som har svarat mig är miljöpartiet - de har ju inget att skämmas för, de är emot jakten. Det är även MUF - det är ovant att hålla med dem, men bra att det finns klokt folk på alla håll.) Och det är inte för sent, även om slakten i princip är över för i år - taket på 210 individer tänker de ju fortsätta hålla, så det lär bli jakt nästa år också. Det var ju så många som inte hann skjuta sig en varg i år, ju.

Och som om inte detta var nog: igår sköt Skånes djurpark hela sin vargflock. Istället för att till exempel använda bedövningsgevär och sedan till exempel laga det 14 år gamla hägnet och till exempel omlokalisera de unga hannar som blivit för rastlösa för flocken. Det här med vargskjutandet - är det en epidemi eller en masshysteri, tro?

Rösta också i veckans fight, som jämnar ut matchen en aning. Visa din licens för Fenres, gör det.

3 kommentarer:

Ingrid sa...

Jag skriver under på ditt inlägg och även på protestlistan. Jag blev mycket upprörd när jag läste dagens Sydsvenska. (Svårt att läsa faktiskt).

Gothique sa...

Jag har också skrivit på uppropet. Skånes djurparks agerande var förkastligt. Hur svårt kan det egentligen vara att fixa ett stängsel som håller?

Torbjörn sa...

Hej, jag bestämde mig efter att ha läst ditt inlägg att skriva på uppropet. Du beskriver väl vad som har skett och det ligger mycket sanning i det du säger om jägarens mentalitet. Sedan får Jägarförbundet prata hur mycket de vill om de viltvårdande skälen! Själv är jag ornitolog och det är sorgligt att se hur jakt på fåglar bedrivs som rena nöjesfältet för prickskyttesugna.