tisdag 20 oktober 2009

Bloggar inte - läser. Och skriver.

Ett tag höll jag på med tre böcker samtidigt: The Orphan's Tales - In the Night Garden av Catherynne M Valente, Blood and Iron av Elizabeth Bear, och Sense and Sensibility and Sea Monsters av Jane Austen och Ben H Winters.

Det gick bra ett tag, en bok på morgonen, en på lunchen och en på kvällen till exempel - och In the Night Garden är helt fantastisk underbar men inte egentligen en sträckläsningsbok, och Sea Monsters är mycket absurdare och galnare än P&P&Z - men sedan blev Blood and Iron för bra. Så då läste jag bara den - text kommer såsmåningom här - och när den var utläst läste jag vidare i de andra två tills jag inte kunde hålla mig utan började på Whiskey and Water, uppföljaren till Blood and Iron.

Och den är ännu bättre. Inte bara för att Bear har blivit ännu bättre och fördjupar sin historia och sin värld, utan också för att historien och världen har blivit mörkare och hotfullare som en följd av händelserna i första boken, som jag inte ska säga något om. Men hämnd, skuld och gruvligen spända maktförhållanden blir det.

Under tiden har min omedelbara att-läsa-"short"-list vuxit till typ 12 böcker...

Och så skriver jag flitigt och duktigt på nästa avsnitt i piratsnusk-följetongen. Den hoppas jag dock rätt snart kunna ro i land och publicera. Stay tuned for all your naughty pirate needs. Meanwhile, have some kittehs!

Inga kommentarer: