lördag 7 mars 2009

Kulturutredningen smygstöder fildelning?

Niklas Qvarnström skriver en kul text i Sydsvenskan idag: Antikvariaten - gamla tiders fildelare. Och det slog mig: när nu moderaterna medelst Kulturutredningen tänker döda Författarfonden så... rätta mig om jag tänker fel, men... så förvandlar de landets samtliga folkbibliotek till piratbukter? Författarna har ingen kontroll över ersättningen (om de ens får någon?) hur många gånger deras verk än delas lånas ut.

För övrigt fick jag lära mig idag att förr i världen, när man satt med sin kassettbandspelare och spelade av låtar från radio, och satt på helspänn för att trycka på paus före P3-visslingen (jeesh, I'm old) - då lades en extra skatt på kassettband, just på grund av blandbanden. Så lägg en skatt på bredband? Låt de pengarna gå till en behålld författarfond och till en musikerfond, en filmmakarfond osv? (Som ger pengarna till upphovspersonerna, inte bolagen.)

(När jag bildgooglade hittade jag det här gôrfina usb-minnet.)

*vinkar till de IPRED-sponsrade piratjägarna* Det är inte 1 april än. ;-p

Inga kommentarer: