lördag 7 februari 2009

Bokkedjan 8

Efter bokfemman och lästrion har nu Hans på Du är vad du läser kommit på en ny rolig anledning att göra listor: Bokkedjan - associationer utifrån en given utgångspunkt. Denna veckas utgångspunkt är: Renovering eller reparation.

Jag börjar på samma sätt som på jobb-bloggen: med Harry Dresdens ständigt reparerade Blue Beetle. Inte minst för att vi hittade en så fin bild på en (betydligt helare) bubbla.


Beetle = skalbagge - alltså associerar jag till Viktor Pelevins Insekternas liv. Delvis allegori och metafor, men kanske till största delen absurdism, flytande gränser och dubbeltydigheter som utmanar iakttagelseförmågan.

Från insektsallegori skulle det ju vara lätt att associera till Animal Farm, och därifrån till Fables via volym 2 - så det kan jag ju inte göra...

Istället associerar jag från Pelevin till Johan och Pellevin, den ädle unge riddaren och hans odräglige väpnare, som tecknades av smurfpappan Peyo. Drabbas av aktiv nostalgi vid minnet av seriealbumen från Carlsen/if...





Och från smurfar är det ju ett kort (not a size joke) steg till The Nac Mac Feegle, the wee free men. Dessa galna kiltklädda krigare och drinkare är dock aningen vildare än smurfarna... They can tak' oour lives but they cannae tak' oour troousers! Crivens!





Så nu önskar jag att jag hade läst några bra böcker med karlar i kilt och inte bara slängt Devil in a kilt i väggen. Någon som har några tips?

2 kommentarer:

Anonym sa...

*skrattar hysteriskt åt Devil in a kilt-omslaget*

Anonym sa...

Alla ursäkter att ha en Connery-bild är bra ursäkter? Snygg bild!