onsdag 18 februari 2009

Bokkedjan 10 - Fantasi

Veckans bokkedja har startpunkt: fantasi. Gosh! Where to begin!! Men jag gör det lätt för mig - do the obvious thing:

Fantásien.
Landet Bastian Baltasar Bux sugs in i när han i hemlighet börjar läsa Den Oändliga Historien på antikvariatets vind.








Som vanligt ett överdåd av associationer att välja på. Antikvariatsvind till antikvariatskällare kanske, men där var jag förra veckan. Elfenbenstornet kan man väl säga mycket om, för att inte tala om lyckodraken (taxar är lyckodrakar hoppas jag att ni vet), eller smycket som jag ritade av oändliga gånger, eller nostalgiskimmerfilmer man inte vet om man törs se om. Men när jag läste Den oändliga historien var det den enorma vargen Gmork som gjorde ett av de största mardrömsintrycken. Så -


till the biggest baddest wolf of them all, Stora Stygga Vargen själv. Eller som han föredrar i New York och Fabletown: Bigby Wolf.



I Fabletown har de en bevingad apa som bibliotekarie (associtionsdjungel igen!!) - och vi kör återigen the obvious thing:




The wizard of Oz. Fly, my pretties, fly!! En av de saker som fastnade hos mig vid läsningen är citatet
[The witch of the North:] “There were only four witches in all the Land of Oz, and two of them, those who live in the North and South, are good witches. I know this is true, for I am one of them myself, and cannot be mistaken. Those who dwelt in the East and the West were, indeed, wicked witches (…)”

Jag är inte säker på vilket väderstreck Lancre ligger i, men jag är säker på att Granny Weatherwax inte skulle godta någon annan häxas bedömning om huruvida hon var god. "She was born to be good and she don't like it." Hon skulle nog titta på kompassen och få den att rodna, blunda och krypa ihop...





Så ingen Harry Dresden den här veckan, men Granny trumfar ju honom naturligtvis...

Inga kommentarer: