torsdag 11 september 2008

Justina Robson: Selling out

Lila Black is going to hell.
5/10
Suck. Selling out var tyvärr en besvikelse. Särskilt besvikande (it's a word) när Keeping it real var så bra. Suck.

Robson har gjort en så himla spännande värld. En kvantbomb sprängdes 2015 och då öppnades vägarna mellan de olika världarna: vår människovärld, alvernas Alfheim, Faerie, Demonia, elementarernas Zoomenon, och de dödas värld. I den förra boken var detta fyllt av fantasieggande möjligheter.

I den här boken har författaren tänkt till. Och tänkt och tänkt och listat ut hur saker måste funka, in i minsta detalj, i alla världarna, och let me show you it. Se mig bevisa alltihop, jag har bevis minsann, och diagram och tabeller. Alldeles för mycket detalj, alldeles för mycket tekniskt. Det blir fel sorts science fiction. Ville jag ha vetenskapliga bevis hade jag läst en avhandling istället för en roman - okej, det ska vara trovärdigt och plausibelt, men det innebär inte att det måste vara en jäkla manual.

Förra boken utspelade sig huvudsakligen i Alfheim, nästa ska utspela sig i Faerie, och jag hade intrycket att den här skulle fokusera på Demonia. En värld per bok hade varit mycket bättre än vad Selling Out istället blir: ett försök att i detalj - men samtidigt märkligt i-förbigående? - förklara alla världarna och kopplingarna mellan dem osv osv. Inte mycket till egentlig handling ens, mest en massa ofokuserat plåtter. Det hade varit mycket bättre att få uppleva världarna inom en rejäl plot istället för att genomlida en massa lektioner i dimensionologi. Jag skummade i och för sig stora delar när jag blev för uttråkad... men jag står nog vid det omdömet ändå.

Dessutom utlovar baksidestexten en "seriously sexy new heroine" och Lila är knappt sexig ett enda ögonblick i den här boken. (Hon är inte ens särskilt intressant.) Sorcha och Zal får några ögonblick, annars är fantzy-nivån mycket låg. "Smart and sexy fun" it ain't. Suck.

Inga kommentarer: