fredag 18 juli 2008

JK Rowling: Harry Potter and the Deathly Hallows

Jag tror att jag har listat ut hur man gömmer spoilers. Alltså: Snälla fru Rowling, Den Utvalde offrar sitt liv och kommer tillbaka från döden och frälser därmed alla godhjärtade?!?! Det knepet har använts förr. Du kanske känner till boken, du har väl sålt nästan lika mycket som den.

Nåja. Det var väl en bra (sannerligen heltäckande) avslutning på serien, även om den led en del av narrativitis. Men det var ju många trådar som skulle dras i. Den var för lång, särskilt i mitten, men tiden var väl tvungen att gå för att handlingen skulle följa skolåret som vanligt (och för att Teddy skulle hinna födas). Annars var det ju en himla fart, och ja, en del nagelbitande.

Hm, jag låter litet cynisk? Men vad ska man säga? Det är en Harry Potter-bok; det är ungefär som en James Bond-film (fast utan Bond). Den innehåller allt den ska och det är trevligt medan det pågår. (Men om jag inte haft semester skulle det ha tagit alldeles för lång tid att läsa den.) Ska man sätta ett betyg så får det bli på hela serien, och då blir det... 6-8/10, kanske? Litet beroende på vad man är ute efter. Bra och kul och jag vill gå på Hogwarts, men det finns många bättre böcker.

Och nu vidare till den andre trollkarlen som heter Harry.

Inga kommentarer: