tisdag 8 juli 2008

Jeanette Winterson: Sexing the cherry

And so what we have told you is true, although it is not.
8/10
Igen i Wintersons sällskap: storytelling through storytelling. På ett sätt en historisk roman, i 1650-/60-talens England med inbördeskrig och puritaner. Tydligast när vi följer den ena berättarrösten, The Dog Woman - men som hennes son säger:
"but she is a fantasist, a liar and a murderer, though none of that would stop me loving her."
Sonen, Jordan, är den andra berättarrösten, och han förklarar:
"Every journey conceals another journey within its lines: the path not taken and the forgotten angle. These are journeys I wish to record. Not the ones I made, but the ones I might have made, or perhaps did make in some other place or time."
Det blir sagor och drömmar och tusen kärleksfulla lögner, fantastiska resor i tid och rum. Påminner en hel del om Calvinos De osynliga städerna. Det myllrande berättandet visar framåt mot The PowerBook, och frågorna kring rumtiden visar fram mot Gut Symmetries. Behandlingen av idén "historisk roman" är som i The Passion, ur vilken jag tar ett citat som passar om alla Wintersons böcker:
"I'm telling you stories. Trust me."

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh. Vill läsa! :D

Anonym sa...

Den väntar på mig! Men jag läser "Lighthousekeeping" just nu. Också jätte bra. Jag tycker helt enkelt om meningar som: "He had got caught in a lie and the lie had got him caught in a life".

Jag kommer inte ihåg, hade du läst "Weight", hennes bidrag till Canongates mytserie?

lazy sa...

Nej, Weight är en av de få jag inte har läst. Har hört väldigt blandat om den. Har du läst den?

Böckerna i mytserien verkar på det hela taget få ganska ljummen kritik, tror att det kan bero på att det är "beställningsjobb"? Men The helmet of horror var riktigt bra.

Anonym sa...

Ja, jag har läst den och tyckte att den var underbar. Jag hade recenserat de flesta böckerna i serien här (på engelska): http://www.plouf.de/blog/index.php?/archives/48-Let-me-tell-you-my-story!-It-is-old-but-dressed-in-new-garnments.html

Så synd att projektet inte får mer uppmärksamhet och positiva recensioner (jag känner faktiskt väldigt få människor som har hört av det eller läst några böcker ur serien). Det var en fantastisk idé och böckerna är för de flesta faktiskt jätte bra.