måndag 24 mars 2008

Lord John and the hand of devils / Diana Gabaldon

I love you (...) I wish it were not so.
6/10

Det här är liksom fan fiction av originalförfattaren... Diana Gabaldon är så förtjust i sin bifigur Lord John Grey från Outlander-serien att han har fått två egna romaner (varav jag har läst den första) och tre noveller, som är samlade i den här volymen.

Och jag läser dem av samma anledning: jag älskar Lord John. Just my luck att han (utöver att han är fiktiv och hör hemma på 1750-talet dårå) föredrar män. Vilket ju naturligtvis är ett brott i den tid han råkar leva i, vilket gör honom till en tragisk hjälte med hemligheter han inte kan avslöja, vilket blir ännu värre av att han är hopplöst förälskad i en man som är en fiende i krig och dessutom inte besvarar hans känslor: den ene huvudpersonen i Outlander, Jamie Fraser (som inte verkar göra annat än att sitta i fängelse?).

Lord John är naturligtvis också en gentleman och en hedersman och en lojal officerare i Hans Majestäts armé, och han löser mysterier och härvor i ett dimmigt och lerigt London (och i en av novellerna, i ett dimmigt och lerigt Tyskland). *Sigh*...

Det är litet krångligt med kopplingen till Outlander-böckerna: jag vet inte alltid om det är meningen att jag ska känna till den och den referensen från en hint i en Lord John-bok eller om (vilket ofta är fallet) det hände i en Outlander-bok. Och jag tänker inte plöja minst sex 1000-sidors böcker bara för de få scenerna med min lord... Undras om man kan hitta nån lista över vilka kapitel han är med i... Men nu närmast ska jag leta rätt på Lord John and the brotherhood of the blade (jösses vilken titel, nudge nudge wink wink, eh?).

Inga kommentarer: