Pros & cons of marknadsföring
Kom hem från Sveriges baksida och fann på dörrmattan en ett-hektos-lösviktstepåse med mitt namn på och 08-avsändare... inuti fanns en tändare och jag tänkte att Va fan, det enda jag var inne på på Stureplan var Hedengrens - men så vände jag på den och möttes av ett citat ur Amberville: "Att vara god är svårare än att vara ond" (som ingen nånsin formulerat förr, Å fy på mig). I och med att jag redan recenserat boken undrade jag litet över att lågan var ställd på max, det var väldigt effektfullt och fint...
Jag kan på sätt och vis sympatisera [obs: när jag ger ut en bok är den bättre skriven än jag skriver här]: det är svårt att skriva om godhet, the devil has all the best tunes. (Så lämna godheten åt de bästa författarna?) Men i den bästa av världar är marknadsföringssatsningen anpassad efter bokens bästhet. Scratch that. I den bästa av världar behöver inte de bästa böckerna PR-byråer. Förutom den bästa byrån då: word of mouth... Och förstås, allt är så bra som det kan bli i den bästa av världar. Where is that?
Men vad jag ville säga var nog i första hand, antagligen, bara: skicka mig inga fler tändare, tack? Skicka choklad om jag ska tala gott om en bok. Jag skulle aldrig läsa Kajsa I:s citron-bok men har en soft (bokhandlar-)spot för den för citrongodisarnas skull... Mörk choklad funkar bäst, och jag är den en på miljonen som gillar körsbär-i-likör-praliner. Jag har aldrig smakat en banana daiquiri, men try me...
fredag 31 augusti 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
*Skrattar* Blev du inte glad för din tändare? Min bättre hälft blev helt till sig över att få något av någon han inte kände! Det enda han tyckte var underligt var att det var undertecknat med Amberville, har man lyckats med sin reklamkampanj då eller?!?
Skicka en kommentar