söndag 29 mars 2009

Julklappsböcker

Jag har äntligen fått mina julklappsböcker! (It's a long and boring story. Vaccinera er mot influensan.)

Snabbköpet Rastlös av Ivan Vladislavic ska handla om Sydafrika på 90-talet. Berättaren är inte bara konservativ vit man, han är fanatisk språknörd också. Bl a lär uttrycket "oidiomatisk" användas - vilket inte har sin rot i idiom utan i Oidipus: det handlar alltså om att fucka med modersmålet... Hoppas bara att "postmodernitet" och "språklig urladdning" gör "burlesk skröna" till en bra sak...

Raga av J.M.G. Le Clézio. Jag har ingen ambition att läsa alla Nobelpristagare, har inga illusioner om Akademins förmodade storhet även om jag har hearties(*) bland prisvinnarna. Men man får ju gilla baksidesformuleringen:
"Numera har varje liten jordplätt [...] undersökts, fotograferats och analyserats [...]. Finns det en hemlighet kvar är det i själen, i den långa följd av begär, sagor, masker och sånger som blandas med tiden och som plötsligt dyker upp och löper på folkens hu likt kornblixtar på en sommarhimmel."

Jag sköt Paulo Coelho av Staffan Vahlquist. Typiskt fall av titelförälskelse - jag måste ju läsa den!

Dessutom: Seven Hundred Penguins. En ren bokporrbok med 700 utvalda bokomslag ur Penguins historia. Inspirerande på många sätt! (Se även de här fina Penguin-inspirerade omslagsförslagen.) Fick också en packe filmer och eldritch evil tentacled tea.


(*) Hearties som fått Nobelpriset: Lagerlöf, Heidenstam, Karlfeldt, Hesse, Eliot, Faulkner, Lagerkvist, Camus, Johnson, Morrison.

Inga kommentarer: