söndag 14 juni 2009

Varning: Elizabeth Bear kan påverka din koncentration och tidsplanering

Sedan jag börjadeNew Amsterdam i onsdags har jag tillbringat stora delar av mina dagar med att tänka "När får jag gå och fortsätta läsa? Får jag gå och läsa nu?" Samtidigt har jag läst väldigt långsamt - dels för att dra ut på det, förstås, och dels för att Dragons of Babel var en sådan höghastighetsbok.

Men idag hade jag en hel söndag utan spikade planer. Jag borde väl egentligen ha typ städat, gjort knappar, jobbat på minst ett av två skrivprojekt - men jag läste. (OK, diskade och handlade lite mat och fick sovmorgon, men framförallt läste.) Och så - men snälla Bear, men vad har jag gjort för att förtjäna detta - så är slutet så... hur kunde hon?!?!
Nå... Det är väl ett tecken på att författaren är skicklig, när en roman gör en så upprörd att man får samla sig innan man skriver sin lovprisande recension, vilken alltså kommer senare. Så det lär ju trots allt bli mycket mer Elizabeth Bear framöver.

Tills dess ska jag trösta mig med att fundera på eventuell fan fiction med Don Sebastien, Lord Byron och Henry Fitzroy i de ledande rollerna. Så det så. Kanske rentav slänger in Jean-Marc för att roa mig :-p

3 kommentarer:

Fia sa...

Oh det låter mycket spännande, måste kika in på denna författare!

Gothique sa...

Oh goody! Köpte två böcker av Bear på SF-bokhandeln för ett tag sen, bland annat New Amsterdam. Verkar som om den kommer att flytta högre upp på min att läsa-lista nu.

The Mad Swede sa...

Trevligt att höra att Bear är bra. Har Blood and Iron stående i hyllan för framtida inmundigande.